Martinovy Marnosti

Martinovy Marnosti


Marnost nad marnost, všechno je marnost. K čemu je člověku všechno to pachtění?
Spisování mnoha knih nebere konce a mnohé hloubání unaví tělo.
(biblická kniha Kazatel)

čtvrtek 13. října 2011

Říkejte maminka a tatínek

Momentálně nijak zvlášť neřeším, jak kluci v kolektivu zvládají skutečnost, že nemají maminku. Bavíme se o řadě jiných věcech. Už je zřejmě pryč ta původní Martínkova obava, aby se mu třeba děti ve škole nesmály, že nemá maminku (psal jsem o ní zde).

Včera ráno jsem se však Martínka zeptal, ani nevím proč, zda v hudebce vědí, že nemá maminku. Nejprve mi odpověděl, že nevědí. Za chvíli si však vzpomněl a říká mi, že to ví paní učitelka. Tak jsem si od něj nechal vyprávět zajímavou příhodu. Později jsem se ho na to zkušebně zeptal znovu, takže nemám důvod mu nevěřit.

Martínek mi říkal, že paní učitelka v hudebce, když říká něco o domácích úkolech, tak pořád mluví o maminkách, že mají pomoct, zkontrolovat atd. Tak se prý před časem po jednom takovém zadávání úkolů Martínek přihlásil. Když ho paní učitelka vyvolala, tak jí prý řekl: "Paní učitelko, můžete říkat maminka a tatínek? Ja totiž maminku nemám." Paní učitelka prý byla překvapená a zeptala se, co se stalo. Tak jí Martínek řekl, že měla rakovinu a zemřela. Když jsme se Martínka ptal, co na to paní učitelka, tak mi řekl, že byla zaražená.

Překvapilo mě, jakým způsobem si o něco podobného řekl. Pak mi sice pověděl, že to paní učitelka nezměnila a že i nadále mluví jen o maminkách, asi prý na to zapomněla. Tak jsme mu řekl, že má prostě plno dětí, tak na to skutečně zřejmě zapomněla. Každopádně jsem ho pochválil, že se umí sám ozvat a zareagovat.


PS: Děkuji za komentáře (reaguji na první tři). Přiznám se, že mě trochu překvapily, když vyslovily kritiku na stranu učitelky. S tímto úmyslem jsem příspěvek nepsal, ale děkuji i za tento úhel pohledu. Zvlášť když píšete z pohledu vlastní zkušenosti. Naopak jsem ocenil, že si Martínek umí sám říct. Učitelku v hudebce omlouvám proto, že se jedná o jednu hodinu týdně a pokud se nepletu, tak má ještě plno dalších povinností. Když jsem se nad tím zamýšlel, tak si říkám, že zatím z toho nechci dělat vědu a nějak to s ní probírat. Ani Martínek se o tom dál nezmiňuje. Ostatně kdybych se ho nezeptal, tak o tom ani nevím. Na druhou stranu chci ocenit, že toto je spíš výjimka. Především ze školky máme jen výbornou zkušenost s citlivým přístupem k naší situaci (viz např. příspěvek Svátek maminek si užil i tatínek). Samozřejmě kdybych vnímal nějaký problém, tak zasáhnu.

5 komentářů:

  1. Nedá mi to a musím konstatovat, že pokud to paní učitelka ví- a že to zjevně ví, pak je velmi laskavé od Vás ji omlouvat, že zapomněla. Z mého úhlu pohledu je to přinejmenším nehezké vůči chlapci a rozhodně neprofesionální. Sama učím a vím, jak podobnou situaci děti vnímají( nebo si myslím, že vím). Každopádně pokud mi podobnou věc někdo sdělí(někdy to člověk opravdu neví), pak se snažím jeho sitaci akceptovat a přání respektovat. A ať se na to dívám jak chci, zdá se mi to od paní učitelky hodně špatné a jak jsem řekla neprofesionální, a nevím, co by jí udělalo, kdyby mluvila o maminkách i tatíncích. Asi bych, na Vašem místě, s ní promluvila i já, aby tolik nezapomínala.

    OdpovědětVymazat
  2. Martine,úplně souhlasím s Jitkou. Taky jsem učitelka a tyhle situace řeším individuálně. Ať už jde o děti adoptovavé, děti,kterým se rozvádí rodiče /a následně vznikají nevlastní sourozenci/ nebo případy,jako je ten Váš,kdy jeden z rodičů zemře. Učitel má být napůl psycholog...Jana

    OdpovědětVymazat
  3. Taky si myslím, že by paní učitelka mohla projevit trochu více empatie.

    OdpovědětVymazat
  4. Martine, děkuji za Vaši odpověď a úhel pohledu, ze kterého to vidíte Vy. Víte, většinou kantory bráním, vadí mi, jak k nim společnost přistupuje a jak každý vidí jen ty dva měsíce prázdnin, ale na druhou stranu mě vždycky nadzvihne,když někdo - alespoň z mého úhlu pohledu- tu negativní pověst podpoří a chová se tak, že je to voda na mlýn všech těch kritiků a pomlouvačů. A reakce Vaší paní učitelky mi tak připadala. Ale sama jsem ráda, že je všechno trochu jinak, že máte víc dobrých zkušeností s kantory-kantorkami:-).
    A Martínek je šikovný, že si umí říct, v tomto duchu je Váš text více než výmluvný. Hezký víkend všem třem

    OdpovědětVymazat
  5. Dobry den Martine, na Vas blog se obcas zajdu podivat, ale jeste jsem kometar nenechala. MArtinek je moc sikovny, ze si rekl co mu vadi a jak by si veci predstavoval. Ne vzdy se podari ze bude po jeho, ale umi se za sebe postavit uz ted. Mozna by neskodilo s pani ucitelkou si popovidat. Nechci spekulovat o tom, kolik ma deti, jestli zapomela nebo si to neuvedomila. Jarka

    OdpovědětVymazat