Tak tady je pro zajímavost Martinův úspěch, kdy v závěrečném testu získal plný počet bodů:
Martin mi vyprávěl, jak se radoval, když mu paní učitelka oznamovala výsledek a gratulovala k "záchraně" jedničky. Prý se nikdo jiný nad výsledkem tak neradoval.
Už dříve jsem se dozvěděl, že samé jedničky to na konci školního roku nebudou, což jsem očekával. Jelikož koncem roku už nebyly žádné třídní schůzky, zavolal jsem paní učitelce, abych se informoval. Oba dobře víme o Martinových problémech s češtinou. Nedávno byla ve třídě i paní doktorka z pedagogické poradny, která prý Martina označila za jednoho z těch, kteří by mohli mít mírnou poruchu a problém s učením. Paní učitelka opět stočila řeč na Martinovu mírnou nezralost a nepozornost. Už jsem tu o tom psal. Nemá smysl, abycho to znovu paní učitelce oponoval, bude třeba se soustředit na další třídu, ve které budou mít novou paní učitelku. Bude hodně záležet na Martinovi, jak si jej nová paní učitelka zaškatulkuje. Navíc současná učitelka připustila, že by se Martin mohl ve 2. třídě zlepšit a srovnat.
Chápu, že ve srovnání s některými spolužáky, kteří jsou starší třeba i o rok a více, může Martin působit nezrale. O dnes populárním odkladu jsem však ani na okamžik neuvažoval a o jeho šikovnosti a zralosti byly přesvědčeny učitelky ve školce i paní doktorka z poradny (jedná se o stejnou, která má na starosti i nyní jeho školu). Uznávám, že je třeba zapracovat na tom, aby Martin udržel pozornost a nenechal se příliš rozptylovat. Nemyslím si, že by to byl zatím nějaký zásadní a nepřekonatelný problém. Nedávno jsem o tom s ním mluvil a od té doby ještě párkrát. Připustil, že ho paní učitelka občas napomíná, aby nekoukal kolem a soustředil se na práci. Řekl jsme mu, že je škoda být takhle nepozoný. Doporučil jsem mu, aby paní učitelku sledoval a poslouchal tak pozorně, jako sleduje televizi. Ačkoliv takový příklad a doporučení může působit zvláštně, myslím si, že mu Martin porozuměl. Od té dob mi už párkrát hlásil, že paní učitelku sledoval, jak televizi.
Výkyvy v Martinových výkonech jsou prostě realitou a čas ukáže, zda se to zlepší. Zde je ukázka jedné ze závěrečných prověrek z češtiny, v rámci které obdržel vůbec první čtyřku (celkově pak trojku).
Pár dní předtím přitom zvládnul mnou zadaný přepis v rámci domácího tréninku pouze s jednou chybou. Na rozdíl od školy na to měl asi víc času a možná i klidu.
Rovněž matematiku doma trénujeme, takhle bezchybně si poradil s řadou příkladů:
Malý Ondra si chce už taky hrát na školu. Dožadoval se taky zadání úkolů, takže je dostal. Ačkoliv bude teprve od září předškolákem, poměrně spolehlivě zvládá sčítání do 10. Zde je ukázka:
Už se těšíme na prázdniny a na odpočinek od školy a školky. Doufám, že se nám kromě odpočinku podaří trénovat, aby Martin nejenom věci nezapomněl, ale případně se zlepšil především ve čtení a psaní. Byl bych rád, kdyby se cítil o něco jistější a mohl se věnovat poznávání nových věcí s chutí a nadšením.
Bylo úsměvné, když se v nedávné době Martina ptaly dvě sousedky, zcela nezávisle na sobě, jak se učí a jak mu jde škola. Když přiznal, že nemá jen samé jedničky, ale i dvojky nebo trojky, tak mu obě tvrdili, že to jejich táta měl jen jedničky. Potěšilo mě, jakou mám v domě pověst, i když i já sem tam přinesl horší známku nebo poznámku. Na druhou stranu jsem to nikdy Martinovi neříkal a rozhodně mu tím nechci stavět nějakou laťku. Když se na mne Martin po té informaci obdivně podíval, tak jsem jí potvrdil, ale vzápětí jsem sousedkám řekl, že to mají dnes v té škole asi složitější.
Letos jsme s první třídou zápasili víc než jsem původně čekal, ale byla to i nová zkušenost. Navíc měl Martin dvě poměrně dlouhé absence, kdy zameškal vždy více než měsíc. Doufám, že se to v příštím roce zlepší a Martin i já budeme jeho školu zvládat s větším přehledem a klidem.
Gratuluji Martínkovi k jedničce z matematiky. A k tomu prázdninovému procvičování bych měla jednu radu - nám se s kluky osvědčilo vést si prázdninový deník. Každý den třeba jen jednu větu o tom, co se zrovna dělo, k tomu nalepené vstupenky, razítka z navštívených hradů, třeba k tomu nakreslí obrázek nebo přilepí vylisovaný čtyřlístek... Jednak je to hezká památka, jednak musí kluci vzít aspoň jednou denně tužku do ruky a sami si večer zhodnotí, co se jim za den nejvíc líbilo. Takže je to i příprava na slohy. Markéta K.
OdpovědětVymazatMartínek je moc šikovný kluk a první třídu zvládl dobře.
OdpovědětVymazatTeď ho chvíli nechte Martine odpočinout.
Když byli moji kluci školou poviní, tak existovaly na procvičování sešity na matematiku a češtinu. Kluci si v nich během léta procvičovali, aby nezapoměli.
Možná, že jsou k dostání i nyní.
Užijte si krásné léto a mějte se všichni moc fajn.
Míša
gratuluju ke zvládutí první třídy Martínkovi.
OdpovědětVymazatJe to šikovný kluk.
Teď ho nechte Martine chvíli odpočinout.
Vím, že existovaly takové sešity na matematiku a češtinu na procvičování o prázdninách.
Moji kluci je měli, jako malí.
Možná existujou i teď.
Krásné prádzniny klukům i Vám Martine.
Mějte se hezky.
Míša
Hezký den,
OdpovědětVymazatjdu náhodou kolem vašeho blogu.
K těm výkyvům mne napadá - syn kamarádky na tom byl podobně. Nakonec se ukázalo, že ve třídě je nějaká útočná holčička, která na sebe strhává pozornost a ruší ostatní děti. Když chyběla, měl prospěch mnohem menší.
Nevyvážený výkon může mít spoustu příčin a někdy jsou banální. Držím vám moc palce a přeju hezké prázdniny.
Dobrý den,
OdpovědětVymazatmoje tchyně byla učitelka prvňáčků a prvního stupně v malotřídkách v beskydských horách téměř 40 let! Ať byly učební postupy jakékoliv, vždy si učila dle svého rozumu a musím říct, že ji její žáci milovali a ještě po letech ji zastavovali a srdečně zdravili.
A právě tato PANÍ UČITELKA vždycky říkala, že v první třídě žádné dítě nemá dostat jinou známku než jedničku nebo dvojku a že souhrnné písemné práce by vůbec neměla učitelka zařadit. Dobrá učitelka prý stejně za ten rok ví, jak na tom které dítě je i bez písemek.
Jenomže současnost je posedlá testováním a soutěžením a děti tím zbytečně stresujeme.
Mám tři děti - dvojčata čeká po prázdninách první třída. Už teď se bojím, aby dostali rozumnou paní učitelku - raději starého praktika, který naučí než ambiciózní slečnu po škole.
Vám držím u obou chlapců palce. Martínek to ve druhé určitě zvládne! :-)
Hezké prázdniny.
MartinaK
Martine, já hlasuji také pro ten prázdninový deník! Pamatuji se, jak jsem ho dostala na konci první třídy a jak jsem ho, světe div se, celé prázdniny nenáviděla... Před několika málo měsíci jsem si však uklízela staré poklady a deník našla. Tolik vzpomínek! :)
OdpovědětVymazatEliška
Hezký příspěvek. Děti nemám, ale zdá se mi že některé příklady z matematické písemky byly dost těžké pro prvňáčky. Myslím tím příklad, kdy se schválně dětem mate hlava že někdo je starší - chápu že tím chtějí evokovat, že toho umí tedy víc, a natrhá víc, ale teda nevím, možná to spíš hlavinku zamotá. A poznat tělesa - v první třídě? Uff... Tak to jen taková vsuvka :), možná to vy ostatní rodiče vidíte jako ok. Školáčkovi moc gratuluji k úspěšnému závěru první třídy a Ondrovi k dalšímu úspěšnému roku ve školce. Krásné prázdniny! Eva
OdpovědětVymazat