Rozhovor byl uveřejněn v časopisu Kobylístek 2013, č. 4 a převzal jej i server Umlaufoviny.
Samozřejmě víc mých myšlenek, nejen k volbě nového papeže, najdou zájemci na mém druhém blogu.
Budoucnost
církve je v rozmanitosti
Co očekáváte od nového papeže?
Přiznám se, že toho od něj zase tolik neočekávám. Role papeže je
přeceňovaná. On v zásadě málokdy může rozhodnout něco, co už předtím
nerostlo zdola. Ta volba byla překvapivá a je zřejmé, že kardinálové hlasovali
pro změnu, ale pro takovou opatrnou změnu. Bergogliovi je 76 let, je třetím nejstarším
papežem za poslední dvě staletí (po Benediktu XVI. a Janu XXIII.).
S ohledem na věk je tzv. přechodným
papežem, ale i takový může vnést do církve pořádný vítr, jak ukázal Jan XXIII.
Jakou roli bude hrát fakt, že
není z Evropy?
Může to přinést řadu zajímavých impulsů. Evropští teologové leckdy řeší
jen „upadající křesťanství“. Vnímají krizi církve a přemýšlí, co dělat, aby zcela
nezanikla v postupující sekularizaci. Hans Küng napsal knihu na téma, zda
je možné církev ještě zachránit. Naopak známý americký vatikánolog (tj.
komentátor dění ve Vatikánu) John Allen napsal knihu o církvi budoucnosti, a ta
je v úplně jiném tónu. Neupíná se na tradiční evropské reformní požadavky
(např. zrušení povinného celibátu, role žen v církvi), ale soustředí se
více na globální témata (vztah k dalším náboženství, otázka sociální
spravedlnosti atd.). Z té knihy je cítit větší víra v budoucnost
církve než z textů některých evropských autorů. Ostatně i Benedikt XVI.
byl navzdory své vybroušené teologii stále v nějakém zápasu a polemice
s evropskou sekularizací.
V jednom rozhovoru tehdy
ještě kardinál Bergoglio říkal, že když katolická církev moc řeší sama sebe,
tak je to vlastně známka choroby, je moc zahleděná do sebe.
Ano, je to tak. To by mohlo být nadějí, že nový papež se nebude
soustředit jen na vnitřní problémy církve, např. římské kurie.
Ale jak tedy být zároveň kritcký,
reflektovat dění v církvi a zároveň nebýt zahleděný do sebe? Nebýt pasivním věřícím, který vše bez výhrady
přijímá, a na druhé straně člověkem, který kritizuje úplně vše?
Těžká otázka. Mě inspirovaly texty Bernharda Häringa, již zesnulého
morálního teologa. Ten vzpomíná, jak učil své studenty lásce k církvi,
která je kritická. Upozorňuje, že slovo kritika v původním významu znamená
rozlišovat. Tedy ne, že všechno vidím špatně a černě, ale že se snažím
rozlišovat podstatné od méně podstatného. A je dobré to dělat s pokorou a
nemyslet si, že víme všechno nejlíp. Häring také zdůrazňuje, že by měli
církevní představitelé myslet na to, jaký obraz církve svým jednáním druhým
zprostředkují.
Jak vnímáte reformní snahy?
Jsem vůči nim mírně skeptický. Podněty z Německa či Rakouska jsou
zajímavé. Někdy sdílím jisté obavy, aby přes tu snahu být křesťanem a hlásat
Boží zvěst nepřevážilo to, že si vytknu za cíl církev zreformovat. Nechci generalizovat.
Některé ty lidi znám a vím, že mají své zkušenosti a usilují o to, aby církev
byla věrohodnější. Osobně dávám přednost intenzivnějšímu dialogu v menších
skupinkách, např. se studenty, než bych se angažoval v nějakých velkých reformních
aktivitách. Možná to zní jako klišé, ale se změnami musí každý začít především
u sebe. Hlavním posláním církve je hlásat radostnou zvěst (evangelium). Každý
by se měl asi nejprve ptát sám sebe, zda své křesťanství skutečně prožívá jako
radostnou zvěst. Pak naše svědectví může být přesvědčivější.
Co se týče budoucnosti církve, tak jí vidím především v určité
rozmanitosti. Je třeba, aby existovaly různé služby, na základě různého
obdarování (charizmat), které by v sobě křesťané měli více objevovat. Ty
by měly sloužit ku prospěchu celého společenství. Přirozená bude i rozmanitost
na různých místech, jak bylo běžné v novozákonní době. Pak je otázkou, co
bude tím sjednocujícím. Určitě to nebude to, že všichni budeme mluvit a myslet
stejně. Jednota neznamená uniformitu.
Hodně se teď také mluví o
kolegialitě biskupů, která stále od II. vatikánského koncilu nepronikla do
praxe. Co si pod tím představit?
Na koncilu vznikla představa – právě i díky koncilní zkušenosti – že by
episkopát měl občas spojit hlasy dohromady, že Petr ani jeho zástupce nemá monopol
na vědění a centralizace při správě církve je neúnosná. Časté konání koncilů je
velmi složité, proto vznikla tzv. biskupská synoda, na které se setkávají
zástupci biskupských konferencí. Její pravomoce jsou velmi omezené a biskupové
jsou de facto podřízeni nejenom papeži, ale i kurii. Zdá se, že větší roli
hrají kardinálové, zvlášť ti v římské kurii. Biskupská kolegialita však
vidí svůj základ v kolegiu apoštolů s Petrem v čele, jejichž
jsou biskupové nástupci. O kolegiálním rozhodování čteme například ve Skutcích
apoštolských, že rozhodli „apoštolové a starší za souhlasu celé církve“ (Sk 15,22).
Zatímco původně byli biskupové voleni místní církví, dnes jsou téměř všichni
jmenováni papežem. Samozřejmě o tom nerozhoduje papež sám, vždyť jen biskupů je
více než 5000. Tvářit se tedy, že o všem rozhoduje téměř vševědoucí papež, je
pokrytecké. Bylo by sympatické, kdyby tato hra skončila a nejenom personální
rozhodování v církvi bylo transparentnější. Atmosféru kolem odvolaného
trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka zjitřuje hlavně to, že tento přísný zásah
nebyl nijak zdůvodněn. To jen vyvolává podezření, že za tímto krokem mohou být všelijaké
zájmy. Na druhou stranu by bylo sympatické, kdyby se nový papež skutečně věnoval
hlásání evangelia a reformu kurie a církevní správy svěřil nějakým spolehlivým
lidem.
Jedním z reformních
požadavků je přenesení více pravomocí na laiky. Jsou na to laici připraveni?
Když si vezmu příklad z univerzit, kde sice studenti volají po zastoupení,
ale pak se stěží najdou kandidáti do akademického senátu a k volbách chodí
jen 10-20 procent...
Myslím, že je třeba promýšlet tu různost forem služeb v církvi. Slovo
„laik“ označuje příslušnost k Božímu lidu a nikoliv ňoumu, který nic
nezná. Novozákonní obrazy jsou zřejmé: Bůh „jedny povolal za apoštoly, jiné za
proroky, jiné za zvěstovatele evangelia, jiné za pastýře a učitele“ (Ef 4,11).
Každý měl nějaké obdarování, nějakou službu. V Americe jsou třeba hodně
rozšířené „lay ministry“, což jsou rozmanité laické služby. Role teologického
vzdělání je samozřejmě velmi důležitá. V Čechách je situace velmi špatná.
Jakékoliv angažmá v církvi by mělo začít důkladným vzděláním, aby lidé dokázali
rozlišovat, co je podstatné a co nikoli, což je mimo jiné předpoklad jakýchkoli
reformních úvah. Vzděláním nemyslím jen nějakou sumu vědomostí nebo naučených
frází. Vědomosti by měly být provázané s naším životem a tento život proměňovat.
S nadsázkou říkám, že poctivé studium teologie, musí navodit krizi víry, bourat
naše dosavadní představy, ale zase nezbořit všechno. Teologie by měla na jedné
straně vycházet z Písma a tradice a na druhé straně by měla souviset
s naším životem.
Učíte na bakalářském programu
teologie křesťanských tradic na Evangelické teologické fakultě. Je o toto
vzdělání zájem?
Momentálně hodně malý. Po roce 1989 byl po studiu teologie velký hlad.
Koncepce našeho studia vychází ze zkušenosti studia z doby před rokem
1989. V základu byla idea, že lékaři, právníci a další, by měli jednat
nejen jako dobří právníci, ale i jako dobří křesťané. V dnešní době
specializace různých oborů je člověk často ponechán sám sobě a rozhodovat
fundovaně nejen odborně ale i křesťansky odpovědně je hodně těžké. Je smutné,
když náboženské představy vysokoškolsky vzdělaných lidí ustrnuly někde na úrovni
náboženství z dětství. To vytváří velké riziko fanatismu nebo nezdravého
fundamentalismu. Zatímco dříve více lidí cítilo potřebu studovat teologii pro
svůj život a lepší orientaci v něm, dnes jsou více pragmatičtí a studují
jen to, co se jim hodí do životopisu. Na druhou stranu chápu, že při dnešní
zatíženosti lidé rozmýšlejí, kam investovat čas a energii.
Ale tenhle pragmatický přístup
panoval v minulosti i ze strany hierarchie. Například bývalý děkan Wolf
nechtěl přijímat ženy, protože z nich nemohou být kněží.
V minulosti bylo teologické vzdělání stejně jako v jiných oborech jen
profesním vzděláním, tj. přípravou na profesi kněze. Rostoucí role laiků
v katolické církvi a zkušenost s pronásledováním vedla v době totality
k zájmu o teologii. Existovaly různé formy neoficiálního studia a lidé to
brali jako svou osobní potřebu. Také já jsem studium teologie vnímal jako svojí
potřebu, např. abych neuvíznul v nějakém náboženském klišé. Když se před
lety utopil můj mladší brácha, tak jsem se mimo jiné setkal s takovým tím
klišé „Bůh to chtěl“. Nevěřil jsem, že by byl Bůh nějaký vodník, který stahuje mladé
kluky pod vodu. Chci tím říct, že když život přinese těžkosti, tak teologie
může pomoct.
Život vám přinesl nejednu
takovou těžkost...
Když bylo druhému synovi pět dní, diagnostikovali u manželky rakovinu a
do deseti měsíců zemřela. Rok na to zemřela máma a dva roky na to otec. Bylo to
hodně náročné, psychicky i organizačně. Ačkoliv to může znít zvláštně, snažím
se to brát pozitivně a vnímat to jako obdarování. Vždyť já jsem měl mladšího syna
na starost již od pár týdnů po jeho narození. Tím se mezi námi vytvořil
jedinečný vztah, jaký mívají většinou jen mámy. Otcové v tom nejmladším
věku bývají tak trochu na druhé koleji, zatímco maminka tvoří s dítětem takový
tandem. Díky naší situaci mám se syny intenzivní vztah. Ten samozřejmě bývá i
hodně napjatý, protože jsme spolu permanentně. Museli jsme se brzo naučit navzájem
si odpouštět. Když jsou v rodině dva, tak když se dítě nepohodne s jedním,
může běžet za druhým. Ale když se nepohodneme my, tak se musíme zase rychle smířit.
Není škoda, že mnoho mužů se rodinného
života straní, že z něj dělají „ženskou otázku“?
Myslím, že má něco do sebe, když si muž vyzkouší, co všechno žena dělá,
co v ženě má, a že to není samozřejmost. Často mi známí, většinou muži,
říkají, že si musím konečně najít „nějakou ženu“. Mají představu, že si pořídím
ženu do domácnosti a k dětem, čímž se „osvobodím“ od těchto „ženských
prací“ a budu se zase naplno věnovat práci a dalším aktivitám. Takový pohled mi
přijde příliš zjednodušený. I když žena nám doma skutečně chybí a je opravdu náročné
sladit péči o děti a domácnost a zároveň pracovat. O to více obdivuji ženy,
které to vše musí zvládnout častěji než muži.
Jaký máte názor na pozici žen
v církvi? Někdy se mi zdá, že se pořád jen zdůrazňují rozdíly mezi námi,
přitom toho máme víc společného než rozdílného. Proč se církev brání ženám ve
funkcích, když i v Bibli jsou zmíněny jáhenky, například Foibé, diakonka
církve v Kenchrejích?
Muži se žen vždy tak trochu báli, přišly jim nevyzpytatelné. K přehlížení
žen přispěla nejenom na muže orientovaná společnost, ale i některé zkušenosti
rané církve. Např. u sekty tzv. montanistů hrály ženy-prorokyně velkou roli,
zatímco většinová církev tíhla k stabilnější struktuře vedené muži.
Ostatně v hebrejštině je duch Hospodinův – ruach – ženského rodu. A ten/ta
si vane, kam chce, což je pro někoho nebezpečný princip. Už dnes toho ženy pro
církev dělají mnoho – někde to uznávají, jinde ne. Vždycky se mělo za to, že víru
předávají hlavně ženy, protože jsou s dětmi od malička. Stačí se podívat
na příklad z českých dějin – svatá Ludmila, babička svatého Václava. Samozřejmě
chápu požadavek, aby ženský prvek byl přítomen i v pozicích, které něco
rozhodují, a myslím si, že by to bylo přínosem. Chápu i obavy, že nějaké zásadní
rozhodnutí v této věci by vedlo k otevřenému schizmatu. Musíme si
uvědomit, že počet věřících se od doby koncilu zdvojnásobil na miliardu a dvě
stě milionů. Ty obavy ze schizmatu jsou oprávněné. Jak jsem říkal, měli bychom
se více vrátit k biblickému modelu, kdy každý má nějaké obdarování, charisma, a
kněz nebo biskup nemá být ten, kdo všechno zná a všechno ví nejlíp, ale ten,
kdo se stará, aby jednotlivá charismata lidí nacházela ve společenství
uplatnění.
Vlaďka Jelínková
Se zájmem jsem si přečetla. Máte dobré a zdravé názory, našla jsem i zajímavé postřehy i trefné vyjádření a pojmenování. dík.
OdpovědětVymazat