Martinovy Marnosti

Martinovy Marnosti


Marnost nad marnost, všechno je marnost. K čemu je člověku všechno to pachtění?
Spisování mnoha knih nebere konce a mnohé hloubání unaví tělo.
(biblická kniha Kazatel)

pátek 20. září 2013

Ještě k tomu našemu čtení a k referátu o pražském Vítkovu

Děkuji za reakce na můj text o našem zápasu se čtením našeho čerstvého třeťáka. Samozřejmě uvítám vaše zkušenosti, nápady a tipy.

Jen bych chtěl dodat, že Malého prince si Martin v knihovně vybral zcela sám. Jak jsem již psal, já jsem knihu dosud ani nečetl, ačkoliv jsem samozřejmě znal některé citáty. Abych mohl zjistit, jak moc knihu zná, tak jsem si ji nedávno musel v rychlosti přečíst. A musím uznat, že si z textu leccos pamatuje, ačkoliv to s přestávkami louská už dost dlouho.

 

Delší povídání o Malém princi si však musíme nechat na jindy. Včera nás čekala jiná povinnost. Měl si připravit povídání o pražském Vítkově, který si vybral sám podle bitvy na Vítkově.

Jak jsem už taky psal, vždy si uvědomím, jak je to dnes se čtením složité. Vytiskl jsem mu dva články, které si prý vzal na tělocvik (kvůli ruce nemůže cvičit). Jenže přiznal, že si spíš prohlížel obrázky.

Nakonec ani já se nebráním, aby dostával audiovizuální informace. Tak jsem mu doma pustil průběh bitvy na Vitkově, jak jej idealizovaně a ideologicky ztvárnil Otakar Vávra ve filmu Proti všem (1956). Koukli jsme také na starý dokument o stavbě památníku na Vítkově z 50. let, ale i na něco novějšího z 90. let. Na googlovském Street View jsme si prohlédli oba vchody do pěšího tunelu pod Vítkovem, který měl sloužit i jako protiletecký kryt. Na leteckých snímcích jsme si prohlédli, jak pod Vítkovem vedou starý i mnohem delší (a vlastně dvojitý) nový železniční tunel, který známe zevnitř. Prohlédli jsme si i bronzovou jezdeckou sochu prvního krále sjednocené Itálie Viktora Emanuela II., která je o 3 metry vyšší než socha Jana Žižky (9 metrů), čímž vyvrací mýtus, že by snad tato měla být nejvyšší v Evropě atd. Díky internetu se dá najít a zobrazit skutečně hodně věcí.
Samozřejmě zkouším, aby si Martin mohl něco najít nebo přečíst sám, ale zatím spíš sleduje, jak to dělám já. A když jsme třeba narazili na to, kdo to byli legionáři, tak se ukázalo, že lépe než slovní vysvětlení zabrala ukázka z příslušného dílu Dějin udatného českého národa. Ostatně tam je průvodcem "český lev", takže to Ondra jen komentoval slovy, že ten nás provede dějinami lépe než já.

To uvadím jen abych ukázal, že chápu moderní vymoženosti a využíváme je. Uvědomuji so, že čtení dnešní školáci vnímají přece jen trochu jinak než my. Navíc po několika hodinách sezení ve škole a při nepříznivém počasí i v družině, potřebují kromě knih se trochu vyběhat a vyřádit.

Tak jsem zvědav, jak Martin pořídí s referátem, i když se na něj třeba vůbec nedostane. On jej, coby nepíšící, ani neměl jako povinnost. Přesto jsem spolu s ním napsal na počítači několik vět a vytisknul mu je. Stejně tak dostal mapku se schématickým znázorněním bitvy na Vítkově. Ostatně ani na výsledku nezáleží. Důležitější bylo, že jsme se tomu spolu věnovali. A někdy se na Vítkov budeme muset vypravit taky osobně na procházku, ostatně včera jsme měli už našlápnuto.


Ale dost bylo školy. Pokud nám to dnes vyjde, vyrazíme pro změnu po dlouhé době na hokej :-).

2 komentáře:

  1. Super, pro třeťáka jsou stejně důležitější zajímavosti než detailní popis, z toho si odnesou více. A jak se daří prváčkovi? Jitka

    OdpovědětVymazat
  2. Pokud Martin nečetl, moc doporučuji Děti z Bullerbynu!!!
    Hana

    OdpovědětVymazat